500 ledare utrustades i Pakistan

Vi fick av Guds nåd genomföra två ledarkonferenser mitt under terroristattacker riktade mot turister och hot från poliserna att stänga ner våra konferenser. 500 ledare blev mitt i en turbulent situation betjänade och utrustade med Guds Ande, tro och inspiration att fortsätta utbreda Guds rike i Pakistan.

Vi är nyligen hemkomna från en mycket härlig och spännande resa till Pakistan. Vi fick av Guds nåd genomföra två ledarkonferenser mitt under terroristattacker riktade mot turister och hot från poliserna att stänga ner våra konferenser. 500 ledare blev mitt i en turbulent situation betjänade och utrustade med Guds Ande, tro och inspiration att fortsätta utbreda Guds rike i Pakistan. Läs rapporten nedan vi skrev dag för dag under vår vistelse i Pakistan:

”Den första Eldskonferensen avslutades med att vi bad för alla att bli döpta och fyllda med den helige Ande. Ett starkare bönemöte har vi sällan varit med om i Pakistan. Det var en enorm hunger efter Guds Ande och kraft och efter att tjäna Jesus i sitt eget land. Samma kväll begav vi oss till en by för att nå det enkla folket där som arbetar på skördefälten till sent på kvällarna.

När vi väl kom fram möttes vi av en ung pastor, 36 år gammal, som har fått en vision av Gud att plantera 40 församlingar i onådda byar i östra Pakistan. Vi kände direkt att detta var något speciellt. Han berör och når de fattigaste i byarna. När mötet väl började fylldes hans kyrka, som bara hade väggar och inget tak, upp. Herren ledde mig profetiskt att nå dem alla med evangeliet om Jesus. När vi bad var det ett överväldigande gensvar att ta emot Jesus som sin frälsare.

Därefter bad vi för sjuka och härliga mirakler ägde rum. En äldre kvinna med svåra magsmärtor sedan 14 år blev omedelbart helad. En ung kvinna som legat i sjukhuset oförmögen att stå upp blev hjälpt till mötet och kunde nu stå och gå helt botad. Andra smärtor försvann och ögon botades.

När vi sedan åt mat upplevde jag starkt att vi ska utöka med fler missionärer i Pakistan som vi stödjer och att vi skulle börja med denna unga, gripna och överlåtna pastor. Han blev så glad och berättade att detta är ett stort bönesvar. Vi känner en stor glädje och Guds favör och ledning att arbeta i detta fantastiska land med sina cirka 220 miljoner människor.

Dagen efter startade vi upp den andra eldskonferensn i ytterligare en stad. Även här var hungern och gensvaret stort på vår undervisning. Men natten efter slog fienden till mot Pakistan, då japanska turister attackerades (de blev bara skadade) av terrorister i Karachi. Förra månaden hade kineser dödats av en annan terroristattack i norra Pakistan. Det var både självmordsbomber och skjutvapen som användes i dessa attacker. Detta gjorde att hela landets polis blev mycket rädda och ville stoppa alla människor från andra länder att verka i deras land. Då de fruktade ny attacker blev också vi stoppade att fortsätta predika på eldskonferensen och fick då lämna över förkunnelsen till en lokal pastor som avslutade konferensen.”

Även om mycket är turbulent och ovisst i Pakistan ser vi hur evangeliet går framåt och nya brinnande ledare, evangelister och pastorer reser på sig i frimodighet. Oavsett vad fienden gör och oavsett hur omständigheterna ser ut tackar vi Jesus att han alltid för oss framåt i Kristi segertåg. Denna resa visade oss ännu en gång hur viktigt det är att vi stödjer, utrustar och sänder inhemska missionärer i dessa onådda länder.